Alati za škole: Novosti vezane uz Web 2.0
Donosimo prijevod teksta o alatima društvenog softvera namijenjenim obrazovanju, autora Howiea DiBlasija. Tekst je izvorno objavljen u časopisu Middle Ground (The Magazine of Middle Level Education).
Uzbudljivo vrijeme za obrazovanje. Tehnologija se mijenja takvom brzinom da nastavnici sve teže prate najnovije digitalne alate. Naši učenici su u tom pogledu miljama ispred nas. Njima je korištenje mobitela, kreiranje YouTube video zapisa, izmjenjivanje poruka u realnom vremenu, pisanje blogova i povezivanje na društvenim mrežama isto kao što je nama dobivanje podataka iz novina i nalaženje s prijateljima na kavi.
Nadam se da smo mi, kao obrazovatelji, dorasli tom izazovu i da možemo svojim učenicima pružiti tehnološke alate koji su im danas potrebni za uspjeh u suvremenoj učionici, a sutra će im trebati na radnome mjestu. Moramo pripremiti svoje učenike za poslove 21. stoljeća koji zahtijevaju globalnu svijest, komunikaciju, timski rad, suradnju, kritičko mišljenje, rješavanje problema i pronalaženje informacija u velikim količinama podataka.
Ako svoje učionice želimo promijeniti tako da odražavaju 21. stoljeće, moramo usvojiti i uvesti u škole modele 21. stoljeća. Ukratko, moramo se uvjeriti da učenici mogu:
Jedan način na koji možemo pripremiti učenike za uspješnu budućnost je da u svoju nastavu uvedemo alate Weba 2.0. Po čemu se Web 2.0 razlikuje od "običnog" Weba? Web 2.0 je dvosmjerni medij, tj. osim što nam omogućuje da čitamo podatke s Weba — a to je otprilike sve što smo donedavno mogli — možemo i proizvoditi sadržaj, što je slično razgovoru.
Budući da su dva ključna elementa Weba 2.0 suradnja i komunikacija, sama narav učeničkog rada mijenja se kad nastavnici uvedu ove alate u učionicu. Učenici mogu ne samo učiti od svojih nastavnika, već učiti i od kolega u učionici, ali i poučavati kolege, diljem zemlje, pa čak i diljem svijeta. Ne mogu izbjeći da postanu aktivni sudionici vlastitog učenja.
Koji je onda najbolji način da se s tim započne? Slijedi popis mojih omiljenih alata Weba 2.0. Svi prijedlozi koji se tiču Weba 2.0 vezani su uz ranije navedene vještine 21. stoljeća, a oblikovani su tako da se mogu integrirati u bilo koji program.
School 2.0 eToolkit pruža cjelovit pogled na Web 2.0, uključujući obilje sredstava koja će vam pomoći da počnete s njegovim korištenjem. www.etoolkit.org
Global Connections ePals je društvena mreža optimizirana za obrazovanje od vrtića do završetka srednje škole (K-12). Više od 11 milijuna učenika i nastavnika iz 191 zemlje grade vještine za poboljšavanje učenja i surađuju na projektima sa zajednicom ePals. www.epals.com
Curriki je online zajednica nastavnika, učenika i obrazovnih stručnjaka koji surađuju na podršci razvoju i slobodnoj distribuciji kvalitetnih edukacijskih materijala na platformi otvorenog izvornog koda. www.curriki.org
ThinkQuest od Oraclea platforma je za učenje na kojoj nastavnici i učenici stvaraju projekte učenja, a zatim ih razmjenjuju s učenicima diljem svijeta. www.thinkquest.org
HotChalk je besplatna usluga za upravljanje nastavnim programom, razmjenu sadržaja, profesionalni razvoj i društveno umrežavanje koja olakšava prenošenje i usvajanje znanja. Ova usluga automatizira svakodnevne ponavljajuće zadaće kao što su ocjenjivanje i sastavljanje zadataka, olakšava komunikaciju nastavnika i učenika, omogućuje korištenje knjižnice provjerenih projekata i nastavnih planova te potiče diskusije među nastavnicima. www.hotchalk.com
Ed.VoiceThread je internetska komunikacijska mreža za nastavnike i učenike od vrtića do završetka srednje škole (K-12) čiji je cilj stvarati projekte nastavnog programa i surađivati na njima. http://voicethread.com
Ning ljudima omogućuje stvaranje mreža i pridruživanje istima na temelju zajedničkih interesa. To je snažan način povezivanja nastavnika u obrazovnu zajednicu. Jedna takva zajednica nalazi se na http://toolsfortheclassroom.ning.com
Classroom 2.0 je društvena mreža za nastavnike zainteresirane za integriranje Weba 2.0 i suradničkih tehnologija u obrazovanje. www.classroom20.com
Twitter omogućuje korisnicima brzu razmjenu vijesti, nastavnih sredstava, pitanja i odgovora. Može biti odličan izvor profesionalnog razvoja i suradnje nastavnika. www.twitter.com
RSS uvelike olakšava praćenje novosti na Internetu. Ako se predbilježite za svoj omiljeni obrazovni blog ili internetsku stranicu koja nudi vijesti, traženi će sadržaj odlaziti određenom alatu za obradu teksta, kao što je Google Reader (www.google.com/reader), te će vam tako omogućiti pristup svim vašim omiljenim sadržajima. Detalje o načinu na koji to funkcionira možete pronaći na www.commoncraft.com/rss_plain_english
WiZiQ je internetska platforma koju nastavnici i učenici mogu koristiti za prenošenje i usvajanje znanja. Korisnici stvaraju i razmjenjuju online obrazovni sadržaj i ispite te se povezuju s osobama koje dijele slične interese. Aplikacija nudi mogućnosti dvosmjerne razmjene audio zapisa, teksta (chat), virtualnih ploča, PowerPoint i PDF dokumenata. www.wiziq.com
Diigo je društvena usluga za pisanje bilješki i označavanje (bookmarking) koju učenici i nastavnici mogu koristiti za označavanje internetskih stranica i dodavanje bilješki na istima. Odličan je kao alat za istraživanje. www.diigo.com
del.icio.us je još jedna društvena internetska stranica za označavanje koju učenici i nastavnici mogu koristiti za pohranjivanje označenih stranica i njihovo organiziranje pomoću oznaka (tzv. tagova). Korisnici također mogu koristiti mrežu del.icio.us za dodavanje prijatelja na svoj korisnički račun i praćenje označenih stranica koje su pohranili njihovi prijatelji. http://del.icio.us
Storytelling Alice je okruženje za programiranje čiji je cilj motivirati učenike osnovnih škola (posebno djevojčice) za učenje programiranja pomoću kreiranja kratkih 3D animiranih filmova. www.alice.org/kelleher/storytelling/index.html
Wordle pretvara tekst u oblak riječi, a zatim bira najčešće riječi i ističe ih po veličini. www.wordle.net
Da biste vidjeli kako funkcionira Wordle, posjetite interaktivnu stranicu s oblacima riječi koje se odnose na sve govore predsjedničkih inauguracija sa zanimljivom vremenskom linijom: www.nytimes.com/interactive/2009/01/17/washington/20090117_ADDRESSES.html
Glogster EDU je zapravo osobna internetska stranica s ugrađenim medijskim poveznicama (linkovima), zvučnim i video zapisima. Učenici mogu koristiti Glogster pojedinačno ili u skupinama te tako stvarati prezentacije i razmjenjivati podatke. www.glogster.com/edu
Google Docs omogućuje učenicima i nastavnicima online pisanje bilješki, njihovo pohranjivanje i slanje kolegama za potrebe suradničkih projekata. http://docs.google.com
EtherPad je još jedan program koji potiče suradnju. Korisnici mogu razmjenjivati bilješke, pohranjivati promjene i sinkronizirati se s ostalima u stvarnom vremenu. http://etherpad.com
Podcast.com pruža golem popis podcastova s cijelog Weba. Pomoću njih ćete moći pronaći gotovo sve što tražite. www.podcast.com
Gabcast pomaže nastavnicima i učenicima u stvaranju podcastova i smještaju internetskih stranica. Učenici čak mogu koristiti svoje mobilne telefone za snimanje podcastova za preuzimanje (download). http://gabcast.com
Bubbl.us je na flashu baziran alat za oslikavanje koji omogućuje korisnicima izradu vlastitih mentalnih mapa u šarenim formatima, njihovu razmjenu s prijateljima ili stavljanje na blogove, internetske stranice i u elektroničku poštu. www.bubbl.us
Gdje početi sad kad su vam sva ta sredstva nadomak prstiju? Važno je upravo to – započeti. Internet nudi više sredstava nego što možete zamisliti, a ona vam mogu pomoći da pripremite svoje učenike za uspjeh u 21. stoljeću. Odvojite jedan trenutak i posjetite www.toolsfortheclassroom.com
Jesam li spomenuo stranicu koja na jednom mjestu nudi alate za nastavnike? Možete pregledavati linkove i objašnjenja za više od 400 stranica Weba 2.0: http://simplespark.com/catalog/?search=education&page=all&PHPSESSID=9e125d6e2368239a367bda60dbc3f45b
________________________________________
Howie DiBlasi, bivši direktor odjela za informacijske tehnologije u školskom okrugu Durango u američkoj saveznoj državi Colorado, predavač i prezenter specijaliziran za tehnologije učenja u 21. stoljeću.
________________________________________